News
-
Vrijgevigheidsbarometer 2024 Donorinfo: meer gulheid bij particulieren, minder bij bedrijven
Read moreIn 2024 gaven particulieren samen bijna 380 miljoen euro – een stijging van 2,66% tegenover vorig jaar.
-
PARTNER ARTIKEL iRaiser - 11 A/B-tests om je online fondsenwerving een boost te geven
Read moreWat als je je giften simpelweg kon verhogen door je formulieren te testen? Dankzij A/B-testing wordt elke aanpassing een kans om meer bezoekers te converteren tot schenkers.
-
20% korting voor online deelname aan IWOTOT (I Wish I'd Thought of That)
Read moreOp woensdag 26 november 2025 vindt de 13e editie van I Wish I’d Thought of That (IWITOT) plaats, live in Londen én online.
-
Consistente boodschap verhoogt kans op giften
Read moreWanneer beeld en tekst dezelfde emotionele toon hebben, zijn mensen sneller bereid om te geven aan een goed doel. Dat blijkt uit recent onderzoek dat de relatie tussen communicatie en geefgedrag onder de loep nam. Dat blijkt uit het onderzoek "The impact of affective congruence on charitable giving" door Alexander Genevsky, Carolyn Yoon , Ting-Yi Lin , Steven D Shaw en Brian Knutson.
-
Meta’s verbod op politieke en sociale advertenties: wat dit voor jou betekent in de EU vanaf 6 oktober
Read moreMeta heeft besloten om vanaf 6 oktober politieke en sociale advertenties in de hele Europese Unie te verbieden. Een maatregel met grote gevolgen voor de volledige sector van het maatschappelijk middenveld. Vanaf 6 oktober 2025, 18:00 CET, zullen sociale, verkiezings- en politieke advertenties niet langer worden weergegeven in de Europese Unie en de bijhorende gebieden.
-
Dit jaar kan je online gratis deelnemen aan IFC (14 - 17 oktober 2025)
Read moreHet International Fundraising Congress (IFC) is een internationaal evenement waar fondsenwervers elk jaar in oktober samenkomen om kennis, inspiratie en ervaringen uit te wisselen over innovatieve en impactvolle manieren van fondsenwerving.
-
Meta beperkt mogelijkheden voor sociale thema-advertenties: wat betekent dit voor fondsenwervers?
Read moreVanaf oktober plant Meta (Facebook en Instagram) beperkingen op het toelaten van advertenties rond politieke, electorale en sociale thema’s in de EU. Volgens Meta is dit een gevolg van de nieuwe Europese wetgeving (TTPA), die voor hen te veel juridische onzekerheden meebrengt.
-
Trendupdate fondsenwerving 2024 door DSC
Read moreDirect Social Communications (partner van Fundraisers Belgium) publiceerde recent haar Trendupdate 2024. Op basis van de cijfers van hun partnerorganisaties belichten ze de fondsenwervingstrends van 2024.
-
Steeds meer Belgen overwegen een goed doel op te nemen in hun testament
Read moreBijna één op drie gevende Belgen overweegt om een goed doel op te nemen in zijn of haar testament. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar het geefgedrag van de Belg, uitgevoerd door HOGENT. Ter gelegenheid van de Dag van het Testament voor het Goede Doel, pakt HOGENT uit met een onderzoeksspecial die inzichten biedt in wie de gevende Belgen zijn die een goed doel in hun testament willen opnemen, wie nog overtuigd kan worden om dit te doen en hoe je als organisatie deze specifieke doelgroep succesvol kan bereiken.
-
UPDATE - Verplichte toevoeging Rijksregisternummer aan fiscale fiches voor giften
Read moreOp 28 december 2023 keurde de Kamer een wetsontwerp goed “houdende diverse fiscale bepalingen”(DOC 55/3607), met o.a. de verplichting om het identificatienummer van het Rijksregister (NN) van de schenkers/belastingplichtigen bij de elektronische neerlegging via Belcotax toe te voegen aan fiche 281.71, vanaf aanslagjaar 2025 (giften 2024).
Op basis van overleg met de betrokken administratie Fiscaliteit, in 2024 en 2025, door de Impactcoalitie werd onderstaande lijst van de voornaamste vragen en antwoorden opgemaakt en bijgewerkt (door Ethische Fondsenwerving vzw en Fundraisers Belgium).
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 25
- Volgende pagina











